maanantai 7. toukokuuta 2018

6-8.5.2018 Viimeinen etappi Laulaamaalle

Sanoimme sunnuntai aamuna näkemiin Jurmalan kauniille pitsihuviloille , jotka ovat kuin Hangossa torneineen, kaarineen ja koristeineen. Ennen klo 9.00 ajoimme Rigan läpi puikkelehtien hiljaisessa pyhäaamun liikenteessä. Jossain vaiheessa ohitimme suuren parven kurkia jotka olivat pellolla syömässä. Yhdentoista aikoihin ylitimme taas rajan Eestin puolelle. Keilan lähellä pellolla oli lampi jossa oli tuhansia valkoposkihanhia mahtavasti kaakattaen ja toisella puolella tietä oli iso lammaslauma. Muutama kuva niistäkin piti ottaa.

Viimeinen etappi ennen Suomeen paluuta on Laulasmaan kylpylä Eestissä. Mikäs on merenrannassa olla ihanalla aurinkoisella +17°C ilmalla.

Nyt on kylvetty matkan pölyt pois. Eilen olin laventelikylvyssä ja tänään appelsiinikylvyssä. Kylpyläosaston suolasaunassa ja poreissa. Molempina päivinä 40 min. hieronta sai jäsenet vetreytymään. Hintaan sisältyvät aamupalat ja päivälliset saivat vatsat kiittämään.  Kyllä huomenna (tiistaina) jaksaa matkata kotiin.

Laulasmaalle kannattaa tulla jos pitää hyvistä, monipuolisista ja edullisista hoidoista, eikä kaipaa yöelämää. Kylpyläosastolla on ainakin viisi erilaista saunaa. Suolasaunassa hieroin itseeni suolaa pariinkin eri kertaan kun se tekee ihon niiiiin pehmeäksi. Voisihan sen tehdä kotisaunassakin, mutta siivo taitaisi olla aikamoinen. Luonto ympärillä on todella hieno, kuin Hangossa... eihän täältä ole kun n. 60 km Hankoon linnuntietä.

Siispä juttua ehkä taas seuraavalla reissulla.

lauantai 5. toukokuuta 2018

5.5.2018 Jurmalassa

Vähän rauhattomasti nukutun yön jäljiltä aurinkoinen aamu herätti meidät. Hyvän aamupalan jälkeen suunnittelimme päivän ohjelmaa. Lähdimme bussilla kohti Jurmalan keskustaa. Täpötäydessä bussissa emme oikein tienneet missä jäädä pois, joten hyppäsimme bussista rautatieasemalla. Sieltä olikin vielä aika matka kävellä keskustaan, mutta meillähän oli aikaa. Käveleskelimme kävelykatua pitkin katsellen mitä erilaisimpia pikkukojuja, joita vähitellen avattiin lisää.  Kadun varressa on paljon hotelleja, joten turistivirta on taattu iltapäivällä. Mitä se sitten onkaan sesonkiaikana.

Näimme valuutanvaihtopisteen missä sain vaihdettua aiemmin liikaa vaihtamani Tsekin korunat euroiksi. Kurssista en ole ihan varma, mutta nyt ne on euroja jokatapauksessa. Sen kunniaksi menimme viehättävään pikkukahvilaan mehulle ja kakulle. Kahvila on sisustettu ja koristeltu varsin hauskasti, pieniä yksityiskohtia on joka paikassa. Harmi etten saa siitäkään kuvaa tähän. 😕. Laitoin kylläkin Faceen joitain kuvia. Aikamme ihailtuamme vanhoja rakennuksia, joista jo osa on kunnostettu kauniisti, lähdimme kävelemään bussipysäkille. Puistossa on jo tulppaanit täydessä kukassa Latvian lipun värein. Ympäristö on siisti ja huolella hoidettu.

Bussissa oli hankalaa arvella missä pitää jäädä pois, vaikka katonrajassa luki aina seuraavan pysäkin kadun nimi. Jäimme siis taas aivan liian aikaisin pois ja jatkoimme matkaa jalkapatikassa. Bussimatka maksoi 70 centtiä/suunta/hlö.  Päästyämme hotellin luo puolenpäivän jälkeen jatkoimme matkaa autolla toiseen suuntaan. Nisse koukkaili välillä meren rantaan ja taas jonnekin pikkutielle. Niinpä päädyimme kosteikolle jossa oli sopivasti vettä ja kaislikkoa linnuille. Näimme joitain sorsia ja joutsenperheen pesän tuntumassa. Hieno paikka lintutorneineen ja pitkospuineen, josta emme tienneet aiemmin mitään.

Aikamme kurvailtuamme  palasimme kaupan kautta vähän nälkäisinä. Kaupasta tuli ostettua vähän turhan paljon syötävää, joten ravintolaa ei tarvinnut hakea. Koska olimme poistuneet kaupunkialueelta, niin eilinen kaupunkivero ei ollut enää tänään voimassa, otimme siis automaatista uuden 2 € lipun. Hotellilla söimme eväitämme ja huilasimme jonkin aikaa ja lähdettiin vielä läheiselle biitsille kävelemään... 33 km hiekkaranta houkuttaa. Tänään tuli käveltyä puhelimen laskurin mukaan  14757 askelta, n. 11 km. Onhan sitä tullut istuttua viime viikkoina 😆. Huomenna sitten kylpylään ja hierontoihin Laulasmaalle pariksi päiväksi.

Hieno päivä, aurinko paistoi ja +15 - 18°C.

perjantai 4. toukokuuta 2018

4.5.2018 Kesästä takaisin kevääseen

Ihana aamu klo 7.00 aurinko paistoi ja ulkona +11°C. Aamupala oli juuri niin hyvä kuin jo Puolassa osaa odottaa. Erittäin monipuolinen ja vähän yllättävä. Nytkin kaikkien herkkujen joukossa oli iso lettu taiteltuna neljään osaan ja väliin laitettu jotain (vanilijarahkaa?) lämpiminä... nam. Eilen illalla saimme tilattua isot kinkkuomeletit juomineen vaikka sellaisia ei ollut millään listalla... 12,50 € jonka sain maksaa aamulla lähtiessämme. Ei muuta kuin baaballe klo 8.15 nokka kohti Latviaa ja Jurmalaa. Jo 9.00 olimme Liettuan rajalla. Liettuassa on suuret tierakennukset menossa ja viljelykset jää moottoritien alle. A5/E67 pitkät pätkät on jo valmiina ja kunhan kokonaan valmistuu niin reitti on nopea ja hyvä. Helpottaa taatusti myös rekkaliikennettä, joka on vilkasta täällä. Suurkaupunki Kaunas ohitettiin klo 10.15 kun ulkona oli jo +17°C.

Puolassa ajellessa kun kylä loppui niin seuraava alkoi... Liettuassa ei näkynyt kylän kylää, väljää on... onkohan ihmiset menneet kaupunkeihin? Asumukset ja kylät ovat varsin vaatimattomia ja harmaan näköisiä, mutta pihat on hoidettuja, ei prameillen mutta siistejä. Ennen kahta alkoi kevyt vesisade ja kävimme tankkaamassa. Huoltikselta ulos ajaessamme joku vixu  tuli 70 km/h alueella takaata  ainakin 150 km/h. Liki piti taas että Nisse sai kurvattua alta pois.

Klo 14.00 saavuimme Latviaan ja aurinkokin löytyi taas +15°C. Kyllä Latvia vaan edelleenkin näyttää jotenkin raikkaammalta kuin Liettua. Muutenkin huomaa että tulemme kesästä takaisin kevääseen. Puiden lehdet on taas pienentyneet ja luonto muuttuu. Jurmalaan saavuimme ennen neljää ja menimme hotellille kirjautumaan sisään. Vanhahko, suurehko ja vähän ummehtunut hotelli, mutta ihan ok. Kävimme katsastamassa ympäristön ja kaupassa. Poikkesimme myös paikallisella caravan alueella jossa oli yksi suomalainen as.auto. Rupattelimme tovin ja katselimme ympärillemme. Paikka on ihan siisti, mutta odottelee vielä sesongin alkua. Palattuamme hotellille päätimme olla täällä kaksi yötä, varasimme Laulasmaalle paketin kahdeksi seuraavaksi vuorokaudeksi ja tiistaiksi 8.5. laivamatkan suomeen. Koska olemme Jurmalassa vielä toisen yön sovimme, että tutustumme rantaan ja paikkaan huomenna jalkapatikassa. Toivottavasti ilma suosii meitä edelleen. Pilvipoutaa +13°C luvassa. Ei tarvii shortseja, mukavat rusketuspohjat saatiinkin jo etelämpänä.

torstai 3. toukokuuta 2018

3.5.2018 Kartanosta Augustowin suuntaan

Herättyämme ja pakattuamme teimme vielä pienen kävelyretken puistossa. Klo 6.45 saimme taas vähän erilaisen, hyvän aamupalan.  Molemmille tuotiin oma runsas lautasellinen herkkuja. Kone jauhoi kahinpavut joista keitti ihanaa kahvia. Aurinko paisteessa +17°C pikkuteitä motarille suuntana Varsova, joka ohitettiin klo 7.30.

Matkalla rakennettiin kovasti uusia moottoriteitä joiden pitäisi olla valmiina 2019. Uusimpia pätkiä navikaan ei tietty tunnistanut ja huuteli kaiken maailman kääntymisiä, ei kuitenkaan kironnut. Haikaranpesiä rupesi taas näkymään, jopa keskellä motarin rakennustyömaa-aluetta. Bialystokissa oli kymmenen aikaan jo +24°C ja pääsimme motareista eroon. Ajelimme verkkaisia teitä ja aloimme epäillä, että tänään on jokin juhlapäivä Puolassa. Torilla oli iso koppalakkipäinen soittokunta soittamassa ja juhlapukuista kansaa kuuntelemassa. Monissa taloissa liputettiin ja koulun ikkunat oli koristeltu lipun värein puna-valkoisiksi.  Googlesta luin että on perustuslain päivä ja jokin kirkollinen juhlapäivä ja siis pyhäpäivä. Tämä selitti liikenteen pienehkön määrän.

Yhden aikoihin löysimme pienen järven rannalta idyllisen ja rauhallisen hotellin, jota kunnostetaan kovaa vauhtia kesäsesonkiin. Paikka on Via Baltican tuntumassa. Talon väestä yksi nuorehko mies puhui sujuvaa englantia ja halusi auttaa kaikessa, kun muu porukka ei hallinnut kieltä. Hän tuli auttamaan  meitä ravintolaan ruokatilauksen ymmärtämiseksi, samaten iltapalaa tilatessamme.

Iltapäivän otimme aurinkoa +27°C omalla terassilla ja nautimme viihtyisästä ympäristöstä. Isäntäkin ihmetteli  lämpötilaa joka ei ole tavallinen täällä tähän aikaan keväästä. Kaikki muut vieraat olivat Puolalaisia ja heillä oli mukanaan lapsia ja koiria. Tien toisella puolella heillä on caravan-alue, jossa oli muutama vaunu.

Paikka on taas kerran oikein mainio, myös hinta-laatusuhde, n. 45 €/vrk sisältäen aamupalan. Lounaamme oli juomineen ja jälkkäreineen n. 15 € kahdelta.

Rezydeneja Nad Wigvami, Gawrych Ruda. Puola

keskiviikko 2. toukokuuta 2018

2.5.2018 Paluu Puolaan

Kello soi 6.00 ja hyvän Tsekkiläisen aamupalan jälkeen 7.20 starttasimme +14°C tihkusateeseen vähän tikkuisissa tunnelmissa (matkan pituudesta riippumatta yksi sellainen kuluu asiaan).  Puolaan saavuimme 7.45 eikä ollut tietoakaan rajasta tai tullista, vain liikenemerkki moottoritiellä.  Ajoimme pitkät pätkät meluaitojen välissä lähestytäessä Katowicheä. Jokaisella maalla on omat eriyispiirteensä jotka havaitsee jopa moottoritieltä ohi viilettäessään, joskus ero on hiuksen hieno.

Kyllä Puolan teillä rekkoja riittää. Puola on vähän sellainen läpiajomaa, kun ei tällä kertaa halua poiketa kauniisiin vanhoihin kaupunkeihin. Saavuimme Teresiniin yhden korvissa, kävin pankissa vaihtamassa Puolan rahaa. Olisi se niin helppoa toimia euroopassa vain euroilla...  Navissa oli hotellin katuosoite muttei se tunnistanut numeroa... Haeskelkmme aika tovin ja kyllähän Nisse kokeneena kulkurina hotellin viimein löysi.

Hotelli on tälläkertaa vanha kartano joka on kunnostettu viimesen päälle, niin ulkoa kuin sisältäkin. Pihalle oli helppo kuvitella 1800 -luvun ladyt paraphylleineen ja herrat kävelykeppeineen ja monokkeleineen promeneeraamassa puistossa levähtäen välillä ihailemaan solisevaa suihkulähdettä lammessa ja huolella hoidettuja istutuksia, taidokkaasti koristeleikattuine puineen.

Söimme kartanon ravintollassa ihanat porsaankyljykset joiden seurana mahtava kaali-pekoni-yrtti paistos.  Kyläkierroksen ja tankkauksen jälkeen sovimme aamupalan 7.00 koska huomenna on taas pitkä ajomatka Augustowiin, lähelle Liettuan rajaa.

tiistai 1. toukokuuta 2018

1.5.2018 Vappu Tsekissä

Pitkien ja maittavien unien jälkeen vähän erilainen mutta hyvä aamupala. Esim. minulle oli ohuiden kinkunsiivujen päällä paistettuja häränsilmä munia, nam. 9.15 lähdimme ihanasta majatalosta ja emäntä tuli vielä autolle saattelemaan ja toivottamaan turvallista matkaa eteenpäin. Ulkona nousi lämpö nopeasti +20°C.

Matka ei ollut pitkä, joten tultiin pikkuteitä ohi mukavien pikkukylien ja viljavien peltojen. Jänis juoksi tuolla, juna puksutti siellä...  Tsekissäkin 1.5. on pyhäpäivä, kaupat on kiinni ja liikenne hiljaista. Perheitä on uimarannoilla ja polkupyöräretkillä. Ilma on mitä parhain näille nautiskelijoille. Emme nähneet missään sotkettuja puistoja, niinkuin Suomessa on tänään ollut.

Tulimme ennen puolta päivää Ostravaan. Mukavan ja nykyaikaisen näköinen suuri kaupunki. Kävimme hotellilla josta saamme huoneiston vasta tunnin kuluttua, joten jatkoimme ympäristöön tutustumista.  Huoneistomme on tälläkertaa iso,  mh+oh+kk+oma terassi, kylpyamme, pesukone. Taas saatiin pyykit puhtaiksi. Hotellilla sisäuima-allas ja kuntosali vapaasti käytössä, hyvä ravintola ja ap sisältyy alle 60,-€ hintaan. Siistiä, puhdasta ja ihana henkilökunta. Ruokaa tilatessamme tarjoilija oli pahoillaan kun ei ole engl. kielistä ruokalistaa. Hän istahti viereeni ja googlen avulla selvitimme toiveemme. Söimme erinomaiset annokset varsin kohtuulliseen hintaan.

Alkuillasta kävin kävelemässä ja uimassa ja ilta vierähti kuunnellen paikallisesta tv:stä mukavaa musiikkia. Huomiseksi varasimme Puolan puolelta kortteerin.

maanantai 30. huhtikuuta 2018

30.4.2018 Itävallasta Tsekkiin

Tupakan hajusta huolimatta hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme pirteinä. Voi sanoa että tämä oli reissun epäsiistein paikka hämähäkin verkkoineen kaikkineen. Maatalon lehmätkin näyttivät likaisilta ja pilttuut huonolla luonnilla. Ympäristön lemu oli sen mukainen, vaikka olen vieraillut suht paljon karjatiloilla niin.... Maisema oli upea kun ei katsellut piahaa, vaan alppiniittyjä ja vuorenrinteitä. Aamupalasta olisi vielä pitänyt maksaa erikseen niinpä päätimme lähteä niine hyvinemme klo 6.45 kauniiseen ja raikkaaseen +10°C vuoristoilmaan.

Kyllä on serpentiiniä vapun kunniaksi fiilistellä. Kävin huoltiksella varmistamassa että Itävallan moottoritiemaksu on voimassa 10 pv samalla kun ostin meille aamupalasämpylät. Wien ohitettiin kymmenen korvissa. Maisemat tasoittuivat harmikseni ja ilma oli jo +25°C. Liikennetä oli neljällä kaistalla suuntaansa ja rampit päälle. Olenkohan jo tottunut Amerikan reissuilla suurkaupunkien liikenteeseen kun ei pelottanut ollenkaan niin kuin Sant Diegossa 😲

Moottoritiet ohittavat (tai alittavat Wienissä) hienosti suurkaupungit ja jo klo 11.00 olimme Tsekissä. En taaskaan huomannut rajatulleja missään. Ennen rajaa sain ostettua Tsekin moottoritiemaksulapun 19 € kymmeneksi päiväksi. Itävallan lippu piti laittaa kuskin puolelle tuulilasiin ja Tsekin lippu pelkääjän puolelle. Pysähdyttiin kohta rajan jälkeen laittamaan kevyempää päälle ja puskapissalle.

Peltoja, peltoja... Loppupäässä ajoimme uutta moot.tietä jota navi ei tunnistanut vaan komenteli kääntymään milloin vasempaan milloin oikeaan, mutta onneksi ennen kuin piti poistua moot.tieltä se taas löysi reittimme. Löysimme pienen haeskelun jälkeen perille Pension Brusenkaan, Brusnen kylään. Bookoing comin antamaa osoitetta joutuu ajoittain kirjoittamaan luovasti. Nytkin luulin kylän nimeä kadun nimeksi... Pension on todella viehättävä majatalo. Talo on vanha ja pidetty huolella, vanhaa kunnioittaen. Rekvisiittana on paljon talonpoikaisantiikkia. Alakerran ravintola on tosi hyvä ruokapaikka kenelle vaan, ei tosin (onneksi) pizzaa eikä hampurilaisia. Joka paikka on viimesenpäälle siistissä kunnossa ja viihtyisää. Hinta/laatu kohdillaan.

Nyt klo 22.00 vappua juhlimaan nukkumatin matkaan.